1. Усна народна творчість | Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень. Пісні Марусі Чурай:«Віють вітри», «За світ встали козаченьки» Історичні пісні:«Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то хміль». Тематика, образи, зміст народних дум і балад. «Дума про Марусю Богуславку». Балада «Ой летіла стріла» | Учасник ЗНО повинен уміти: Аналізувати літературний твір чи його уривок. Розрізняти види і жанри усної творчості. Розрізняти і називати різновиди календарно-обрядових пісень. Аналізувати зміст, образи, настрої суспільно-побутових і родинно-побутових пісень. Визначати провідні мотиви історичних пісень, характеризувати образи героїв – історичних осіб. Визначати тематику й художні особливості балад і дум, пісень Марусі Чурай. Виділяти у фольклорних творах анафори, рефрени, постійні епітети, персоніфікацію, символи, гіперболу, визначати їхню художню роль. |
2. Давня українська література | «Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги) «Слово про похід Ігорів» Григорій Сковорода: «De libertate», «Всякому місту–звичай і права», «Бджола та Шершень», афоризми | Знати основні теоретико-літературні поняття: – художній образ; – прототип; – тема, ідея, мотив художнього твору; – проблематика та конфлікт у художньому творі; – сюжет і композиція літературного твору; – позасюжетні елементи; Знати та вміти визначати в літературному творі тропи: – епітет; – порівняння; – метафору; – алегорію; – гіперболу. |
3. Література кінця XVIII — початкуXX ст. | Іван Котляревський: «Енеїда», «Наталка Полтавка» Тарас Шевченко: «Катерина», «Кавказ», «Сон (У всякого своя доля…)», «І мертвим, і живим, і ненарожденним…», «Заповіт» Пантелеймон Куліш: «Чорна рада» Іван Нечуй-Левицький: «Кайдашева сім’я» Панас Мирний: «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – (тільки 1 частину та 4 частину) Іван Карпенко-Карий: «Мартин Боруля» Іван Франко: «Захар Беркут», «Чого являєшся мені у сні», «Мойсей» | Знати основні теоретико-літературні поняття: – сентименталізм, романтизм, реалізм, їхні ознаки; – епос, новела, оповідання, повість, роман, різновиди повісті та роману; – лірика, сонет, гімн, послання, поема, тематичні різновиди лірики; – драма, комедія, трагедія, трагікомедія, власне драма, драма-феєрія. – Види комічного: гумор, іронія, сатира, сарказм, гротеск, бурлеск, травестія. |
4. Література XX ст. | Михайло Коцюбинський: «Тіні забутих предків», «Intermezzo» Василь Стефаник: «Камінний хрест» Ольга Кобилянська: «Valse Mélancolique» Леся Українка: «Contra spem spero!», «Лісова пісня» Микола Вороний: «Блакитна Панна» Олександр Олесь: «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..» Павло Тичина: «О, панно Інно…», «Пам’яті тридцяти», «Ви знаєте, як липа шелестить…» Максим Рильський: «У теплі дні збирання винограду» Микола Хвильовий: «Я (Романтика)» Юрій Яновський: «Майстер корабля» Володимир Сосюра: «Любіть Україну!» Валер’ян Підмогильний: «Місто» Остап Вишня: «Моя автобіографія», «Сом» Микола Куліш: «Мина Мазайло» Богдан-Ігор Антонич: «Різдво» Олександр Довженко: «Зачарована Десна» Андрій Малишко: «Пісня про рушник» Василь Симоненко:«Ти знаєш, що ти – людина…», «Задивляюсь у твої зіниці…», «Лебеді материнства» Василь Голобородько: «Наша мова» Олесь Гончар: «Модри Камень» Григір Тютюнник: «Три зозулі з поклоном» Василь Стус: «Господи, гніву пречистого…» Іван Драч: «Балада про соняшник» Дмитро Павличко: «Два кольори» Ліна Костенко: «Страшні слова, коли вони мовчать», «Маруся Чурай» | Учасник ЗНО повинен: Визначати місце і роль митця в літературному процесі. Знати основні теоретико-літературні поняття: – український модернізм і його особливості; – модерністські напрями та течії: імпресіонізм, неоромантизм, символізм, експресіонізм; Знати основні теоретико-літературні поняття: – поетичний синтаксис (інверсія, тавтологія, антитеза, анафора, паралелізм); – риторичні звертання і запитання, – алітерація, асонанс; – різновиди роману (роман у новелах, роман у віршах); – кіноповість; – усмішка. Вміти пояснювати поняття: – «Розстріляне відродження»; |
6. Сучасний літературний процес | Загальний огляд, основні тенденції. Постмодернізм як літературне явище | Учасник ЗНО повинен: Орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури; Визначати найхарактерніші ознаки постмодернізму. |